29.09.2025
Від теорії до практики: як проєкт EUFIN готує студентів до цифрової трансформації фінансів
Проєкт
EUFIN «Ринок фінансових інновацій ЄС та безробіття у фінансовому секторі», що реалізується у межах програми
Erasmus+ Жан Моне за координації
Дніпровської політехніки та за підтримки європейських партнерів, став важливим кроком у напрямі
підготовки нової генерації українських студентів до викликів цифрової трансформації фінансового ринку. Модуль впроваджувався
кафедрами економічного аналізу і фінансів та
міжнародних відносин і аудиту та
центром міжнародної співпраці Дніпровської політехніки, що підкреслило важливість синергії навчально-наукового та адміністративного складу для ефективності реалізації проєктів та заходів.
Значення проєкту полягає у тому, що він не лише звернув увагу на проблемі зникнення традиційних професій у банківсько-фінансовій сфері, а й показав можливості створення нових робочих місць у суміжних галузях, таких як ІТ, аналітика даних та кібербезпека. Актуальність підтверджується положеннями «Стратегії цифрових фінансів для ЄС», яка підкреслює, що майбутнє фінансів є цифровим і що освітній процес має відповідати цим змінам.
Особливої ваги цей проєкт набуває для студентів, які здобувають освіту за фінансово-економічними напрямами. Саме вони опиняються на передовій змін, адже фінансова сфера сьогодні є однією з найдинамічніших у розвитку. Цифровізація, автоматизація та глобалізація ринків створюють нові вимоги до фахівців, які повинні володіти не тільки знаннями з класичної економіки та фінансів, а й компетенціями у сфері цифрових технологій. Особливе місце тут посідає штучний інтелект, що дедалі активніше застосовується у фінансовому секторі – від аналітики великих масивів даних і прогнозування ризиків до розробки інноваційних фінтех-рішень. У цьому контексті участь у проєкті
EUFIN дозволяє студентам зрозуміти сучасні тенденції та опанувати інструменти, які визначатимуть їхню конкурентоспроможність на ринку праці.
У реалізації проєкту велику роль відігравав освітній компонент. На основі європейських підходів було розроблено дисципліну
«EUFIN: фінансові інновації в Європейському просторі», яку вибрали та прослухали протягом 3 років
77 бакалаврів та магістрів Дніпровської політехніки. Створена освітня програма адаптована під потреби студентів різних рівнів підготовки та дозволяє їм отримувати актуальні знання у сфері фінансових інновацій.
Студенти мали змогу не лише засвоїти теоретичні основи, але й закріпити їх на практиці завдяки участі у семінарах, конференціях, круглих столах і міжнародних зустрічах. Це дозволило сформувати в них
дослідницьку культуру, навички критичного й дизайнерського мислення, уміння працювати з міжнародними базами даних і розуміти глобальні тенденції розвитку фінансових ринків, зокрема і в контексті інтеграції фінансів та технологій штучного інтелекту. Також були створені методичні матеріали до дисципліни, що включають посібник та конспекти лекцій і практичних занять. Вони будуть використані викладачами для майбутнього навчання студентів фінансово-економічних факультетів.
Для активного залучення ширшої аудиторії була проведена велика кількість заходів, які створили умови для формування освітньо-наукової платформи. Протягом трьох років відбулося п’ять круглих столів за участі науковців, викладачів, аспірантів і студентів, представників адміністрації Дніпровської політехніки та інших університетів України, а також громадських організацій, бізнесу і представників Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Крім того, було організовано дві міжнародні онлайн-зустрічі, присвячені тематиці фінансових інновацій і впливу інтернаціоналізації на освітній процес. Ці заходи об’єднали викладачів та науковців з України та Європейського Союзу, створивши майданчик для обговорення
перспектив розвитку фінтех-освіти, інтеграції нових освітніх технологій та обміну кращими практиками.
Важливим складником стала організація серії студентських конференцій: спочатку всеукраїнського, а потім міжнародного рівня. Вони забезпечили молодим науковцям
можливість представляти власні дослідження, розвивати навички академічної комунікації та публікувати результати у збірниках тез. Окрему увагу було приділено розвитку
soft skills студентів – умінню аргументовано відстоювати свою позицію, працювати з даними ЄС та презентувати власні напрацювання на секційних засіданнях. Наукова частина проєкту втілилась у трьох фахових статтях та одній статті, включеній до наукометричної бази Scopus.
Загалом проєкт
EUFIN став важливим кроком для продовження шляху інтернаціоналізації освітнього процесу та до готовності української вищої освіти адаптуватися до нових умов цифрової економіки. Його реалізація підтвердила, що
фінансові інновації не є загрозою для ринку праці, а навпаки відкривають
нові можливості для розвитку бізнесу, підвищення фінансової грамотності та створення сучасної освітньої інфраструктури, яка дозволяє студентам упевнено почуватися у новій цифровій реальності.
Фінансується Європейським Союзом. Однак висловлені погляди та думки належать лише авторам і не обов’язково відображають погляди Європейського Союзу чи Європейського виконавчого агентства з освіти та культури (EACEA). Ні Європейський Союз, ні EACEA не можуть нести відповідальність за них.